Gönderen Konu: Türkiye Yüzdeyüz Yerli Malı Hızlı Tren İçin Günler Sayıyor ...  (Okunma sayısı 9092 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı S@id

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 26
  • 0
Bundan 48 yıl önce "Biz yapamayız" zihniyetine karşı açılan yerli otomobil üretme projesi raylara taşınıyor. Devrim otomobilini yaratan demiryolu mühendisleri şimdi Türkiye'nin ilk hızlı trenini hazırlıyor

1961'de dönemin Devlet Başkanı Cemal Gürsel'in, namı-ı diğer Cemal Aga'nın emriyle hayata geçen Türkiye'nin kendi otomobilini üretme hayali hüsranla bitti. Ancak Eskişehir'de demiryolu mühendisleri ve ustalarının yarattığı devrim arabalarının ruhu bu kez raylara taşındı. Türkiye ilk yerli hızlı trenini üretme konusunda ciddi adımlar atıyor. Forbes dergisinin son sayısında Eyyüp Karagüllü tarafından kaleme alınan 'Büyük umutlar' adlı makale bunun müjdesini veriyor. Hikaye kısaca Sabahattin Çelik adlı bir elektronik mühendisinin emsalleri ile yarışan hatta bazı açılardan önüne geçen bir hızlı tren yaratması. Bu projeyi Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ve Ulaştırma Bakanlığı destekliyor.

ÇALIŞAN BİLEZİĞİNİ VERDİ
Ancak asıl anlamlı destek TCDD bünyesindeki Türkiye Ulaşım Sendikası çalışanlarından geldi. Çalışanlar yaklaşık üç yıldır ellerinden avuçlarından artırdıkları ne var ne yoksa gidip Sabahattin Çelik'e veriyor. Örneğin 15 yıldır kurumda memur olarak çalışan bir kadın, bilezik, birkaç parça Cumhuriyet altını ve 300 dolardan oluşan kişisel servetini çekinmeden bu adama verdiğini anlatıyor. Çelik, bugüne kadar topladığı rakamı açıklamıyor ama "183 ortağım var, en fazla 15 bin lira, en az bin 500 lira topladım" diyor.

MALİYETİ 2.7 MİLYON DOLAR
Çelik, yaklaşık 10 yıldır 'tren yapmaya' çalışıyor. TCDD'nin memurları da Çelik'e inanmış durumda. TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı TCDD'nin Behiçbey tesislerindeki iki bin metrekare kapalı alanı cüzi bir bedelle kiralamış ve hatta Samsun-Çarşamba hattındaki bir alanda deneme yapmasına da izin verilmiş. Sadece motor aksamı yurtdışından gelen ve maksimum 150 kilometre hıza ulaşan prototip lokomotif geçen yıl raya indi. Çalışır haldeki versiyonun ilk maliyeti 3.5 milyon lira, seri üretimde ise maliyet 2.7 milyon lira.

ÇELİK'İN treninde enerji üretmek için iki adet -her biri 200 HP olan- dizel veya benzinli motor var. Bunlar sadece jeneratör ile elektrik üretmek için kullanılacak.

TÜM vagonlar, lokomotif olarak tasarlanmış. Normalde bir lokomotifin ağırlığı 110 ila 120 bin ton. Bunun nedeni arkadaki vagonları çekerken patinaj yapmasına engel olmak.

150 kişilik trenin ortasında gürültü ve titreşim yaratan ekipmanlar -klima, tuvalet, akü, iki dizel motor yer alıyor. Ayrıca Çelik'in iddiasına göre treni yüzde 5'lik eğimleri bile tırmanabiliyor.

KLASİK trenlerde sağ ve sol tekerlek birbirine mille bağlı. Çelik'in tasarımında ise sağ ve sol tekerlekler birbirinden ayrılmış. Bu şekilde diferansiyel problemini çözdüklerini savunan Çelik. "Tren kurpa girdiğinde sağ ve sol tekerlek farklı yol alıyor" diyor.

Kaynak: http://demiryolcuyuz.com/en-son/turkiye-yuzdeyuz-yerli-mali-hizli-tren-icin-gunler-sayiyor.html

Çevrimdışı S@id

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 26
  • 0
Türkiye’de otomobil motoruyla çalışan ve martta raya inecek olan ‘Öncü Tren’ 160 kilometre hız yapacak ve Ankara-Erzurum arasını 4 saatte alacak.

TÜRKİYE’NİN yüzde 100 yerli ilk treni, TCDD 2. Bölge Müdürlüğü Behiçbey tesislerinde üretildi. Treni tasarlayan Öncüler Ulaşım Teknolojileri Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Sabahattin Çelik, Avustralya’da demiryolu sektöründeki 10 yıllık deneyimini ‘yerli malı tren üretme’ konusunda hayata geçirdi. Yüzde 90’ı demiryolu işçisi ve memurlarından oluşan 180 ortaklı şirketin en büyük hissedarı Çelik, yüzde 100 yerli malı kullanılarak üretilen ve dünyadaki mevcut sistemlere göre yüzde 70 daha farklı ve özgün olan treni star’a tanıttı.

MALİYETİ 250 BİN DOLAR

ÇELİK, Öncü verilen Türkiye’nin ilk yerli hızlı treni, mevcut altyapıya ve hatlara uyumlu olarak taşımacılığında kullanılan mevcut trenlere göre neredeyse 2 kat daha hızlı olan trenin, saatte azami 160 kilometre hız yaptığını söyledi. Çelik, Ankara-Erzurum arasını 4 saate indirecek ve bu mesafeyi otobüsten daha kısa sürede alacak olan trenin maliyetinin ise diğer trenlerin 10’da biri olduğunu ve bir yılda üretilen Öncü’nün ilk yatırım maliyetinin 250 bin dolara çıktığını kaydetti. Raya yakın olarak tasarlanan lokomotife, özel dinamik süspansiyon sistemi eklenerek, raydan çıkma ihtimalinin sıfıra indirildiğini kaydeden Çelik, bağımsız dinamik süspansiyonlar nedeniyle hareket halinde en ufak bir sarsılmanın da hissedilmedğini söyledi. Sabahattin Çelik ‘Aerodinamik yapı sayesinde hareket halinde içilen çayda bile hareket etkisi fark edilmeyecek. ABS fren sistemine sahip Öncü Tren’in kalkış ve duruşları da çok kolay olacak. Bir TIR’dan çok daha rahat duracak. Tren, acil duruş gibi sistemleri de içinde barındırıyor’ dedi.

10 LİRAYA TAŞIYACAK

ÖNCÜ adı verilen yerli malı tren, ayrıca makiniste ihtiyaç duymaksızın kendi başına gidebilecek. Ancak herhangi bir arıza durumu halinde de müdahale etmek üzere bir operatör bulundurulacak. Kontrolü çok basit olduğundan tek bir operatör 1 günde eğitilip sefere çıkarılabilecek. Öncü Tren, ayrıca yokuşlarda yüzde 5 eğime kadar tırmanabilecek özellikte tasarlandı. Sabahattin Çelik, yolcularını kişi başına 10 TL’ye Ankara’dan Erzurum’a taşıyabileceklerini ve bu mesafeyi otobüs yolculuğundan daha çabuk sürede, yaklaşık 4 saatte alabileceklerini ifade etti.

Hedef hız rekoru

ÖNCÜ’DEN sonra yük treni modelleri geliştireceklerini ve 500 km mesafede 2 ton yükün taşıma maliyetini 1 liraya düşüreceklerini anlatan Çelik, 2009’da en büyük hedeflerinin ise İspanyol hızlı trenden daha yüksek hız yapabilen Türkiye’nin ilk yerli hızlı trenini üretip test sürüşüne hazır hale getirmek olduğunu kaydetti. Çelik, ‘Hedefimiz yıl sonuna kadar saatte 400 kilometre hız yapan yerli hızlı treni üretebilmek. Ve 2011 yılında Fransa’nın 574.7 kilometrelik hız rekorunu kırmak’ dedi.

Üretimde yüksek teknoloji kullanıldı

TRENİN hammaddeleri organize sanayi bölgelerinden temin edilen trenin üretiminde yüksek teknoloji kullanıldı. Trenin ana motoru, 100 beygirlik bir otomobil motorundan üretildi. Aküye bağlanan motor 150 kilogramlık ağırlığıyla, mevcut tren motorlarına göre 15 kat daha hafif. Her biri 50 santimetre çapındaki tekerlere ise her biri 25 kilogram ağırlığında elektrikli servo motorlar bağlandı. Böylelikle bağımsız motorlara sahip tekerlekler birbirinden bağımsız hale getirildiği gibi her vagona lokomotif özelliği kazandırıldı. Tekerlerdeki her bir motor bir otomobilin ürettiği kadar tork üretme gücüne sahip.

İşe ilk kez banliyö trenle başladılar

ÖNCÜLER Ulaşım Teknolojileri A.Ş, yerli tren üretimine ilk olarak banliyö trenle başladı. Makinistsiz banliyö tren de saatte 160 kilometre hız yapabilme kapasitesine sahip olarak tasarlandı. Öncüler adını taşıyan Samsun Atatürk banliyo trenini üreten firma, Samsun-Çarşamba hattında treni deneyip başarıya ulaştıktan sonra modern yolcu treni Öncü’yü tasarlayıp üretti.

Özbekistan’dan ciddi talep geldi

YERLİ malı trenin üretim sürecinde Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD’den büyük destek gördüklerini, TCDD’nin Behiçbey tesislerindeki 2 bin metrekare kapalı alanı kendilerine cüzi kira bedeliyle kullandırdığını anlatan Çelik, hükümetin de yerli tren karşısında heyecanlı olduğunu bildirdi. Amaçlarının Türk parasını ülke dışına çıkarmamak olduğunu belirten Çelik, şimdiden trene Özbekistan’dan ciddi talip çıktığını, Ukrayna ve Rusya ile de görüşmeler yürüttüklerini anlattı.

Star Gazete

http://www.haber7.com/haber/20090207/Yuzde-yuz-yerli-hizli-tren-gun-sayiyor.php

Çevrimdışı S@id

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 26
  • 0
İlk yerli hızlı trenin fark yaratan özellikleri


Türkiye’nin ilk yerli treni projesi dünyadaki en ileri teknolojiye sahip “Tekray Hızlı Yolcu Treni’dir (THYT). THYT yüzde 100 yerli olmasının yanı sıra özgün ve yenilikçi bir tasarımdır. Her biri 30-40 yolcu taşıma kapasitesinde olan araçlar sadece 8 ton ağırlığındadır. Araçlar 3–4 metrelik yükseltilmiş hatta çalışacak, hattın ortasında yüksek ray, yanda 2 ray olmak üzere toplam 3 ray olacak, 250 km/s hız yapabilecek ve yüzde 5’lik eğimleri kolaylıkla tırmanabilecektir. Bu nedenle Türkiye gibi zor coğrafi ve iklim koşullarına sahip ülkelerde kesintisiz, güvenli ve ekonomik hizmet verebilecektir.

Demiryollarında en önemli güvenlik sorunları; aracın raydan çıkması ve iki aracın çarpışmasıdır. Ancak raya tamamen kilitlenen THYT Projesi’nde, boji sistemi sayesinde aracının raydan çıkması ve kaza yapması imkânsızdır. Yükseltilmiş çift hat üzerinde çalışması da çarpışma olasılığını tamamen ortadan kaldırmıştır. Bu, trenin tekerleklerinin ray hattını ters u gibi kavrayacak şekilde tasarlanmasından ileri gelmektedir.

Kaynak: http://www.rayturk.net/?p=5313

Çevrimdışı lleo

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 524
  • 1
  • Bilgi sahibi olmadan Fikir sahibi Olunmaz..
slm cok guzel haber ama 3 iletide birbirinden farkli!hangisi doguru?saygilar
Özgürlük için Pardus...

Çevrimdışı EfsaneAsker

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 992
  • 1
Ortak yanlarını al kesin doğrudur :D Bayağı sevindirici bir haber.

Çevrimdışı S@id

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 26
  • 0

 :)
Alıntı
Gönderen: lleo
Alıntı Ekle
slm cok guzel haber ama 3 iletide birbirinden farkli!hangisi doguru?saygila


1 ve 2. haber hızlandırılmış tren ile ilgili haber... saatte 150-160

3. haber tek ray hızlı tren projesi... saatte 250 km...

Çevrimdışı lleo

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 524
  • 1
  • Bilgi sahibi olmadan Fikir sahibi Olunmaz..
Oooo super ! demek iki ayri proje bravoo gercekten ....
Özgürlük için Pardus...

Çevrimdışı TR(B)

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 366
  • -23
Bence sevinmek için acele etmeyin. Çünkü yüzde yüz yerli diyerek halka tanıtılan şeylerin arkasında başka şeyler çıkıyor.

Çevrimdışı lleo

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 524
  • 1
  • Bilgi sahibi olmadan Fikir sahibi Olunmaz..
Bence sevinmek için acele etmeyin. Çünkü yüzde yüz yerli diyerek halka tanıtılan şeylerin arkasında başka şeyler çıkıyor.
kardesim ulkemde uretilsinde ister yuzde 50 olsun hazir alima gore cok daha  iyi!!! bakarsin daha sonraki asamada 100 yerli olur..saygilar
Özgürlük için Pardus...

Çevrimdışı TR(B)

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 366
  • -23
 Savunma sanayinde yüzde yüz yerli üretim denen araçlar  lisans altında üretiliyor. Bunları internet ortamında görüyoruz. halka yüzde yüz yerli üretim diye propaganda yapılıyor. Halk kandırılıyor. Sonrada gerçekler ortaya çıkıyor.

 Bu trenlerde de 100 de 100 kısmı propaganda olabilir. lisans altında üretim olabilir. Ziraa bu araçların testleri uzun iş bugun üretirsen yarın yolcu taşımaya başlıyamazsın... kapsamlı testler hatta çarpışma testleri, kaza testlerini yapman lazım. Güvenirliğini kanıtlaman lazım. Buda bol para gerektirir.

Üretilmesine karşı değilim, yüzde yüz denerek yüzde yüz çıkmayın şeylere karşıyım.
« Son Düzenleme: 26 Kasım 2010, 21:40:30 Gönderen: tr(b) »