3000 tonluk bir gemi için 2*8 VLS hücresi hayli iyi sayılır. Unutmamalı ki +16 Atmaca var. Bu arada tabi Gökdeniz, Top, Torpido, Helikopter, Hızır, Cenk-S radarı, 2 adet AKR gibi diğer faydalı yükler var. Daha fazlası böyle bir gemiye fazla gelir.
En büyük her zaman en iyi değildir. Maliyeti çok yüksek olduğu için Türkiye'nin bugünkü şartlarında 8000-9000 tonluk firkateynlerin inşa edilmesi zordur, ülke bütçesini çok zorlar ve teoride kalır. İnşa edildiğini var saysak bile kaybedildiği zaman telafisi çok zordur ve moral bozar.
Buna karşılık 4*8 VLS hücresi alan 4500 ton civarı gemiler daha ekonomik olur. Gabyaların yerini alır. 64 Hisar D + 16 Siper, daha gelişmiş ve sabit radar sistemi (Çafrad benzeri) en makul çözüm gibi duruyor. Ege ve Doğu Akdeniz'de işimizi görür. Sonrası sonra değerlendirilir.
Bu açıdan baktığınızda Tip 23'lerin satın alınmasının gündeme gelmesi boşu boşuna değildir. Daha ucuz 4900 tonluk ikinci el gemiler. Ekonomi daha fazlasını kaldırmıyor ve acil ihtiyaç var. Ama tabi ne olursa olsun bu tonajda gemileri artık kendimizin inşa etmesi gerekiyor. Tabi çeşitli nedenlerle üzerindeki teknolojiye bir an önce sahip olmayı arzulamamız istisna oluşturur. Bu konuda yorum yapabilecek durumda değilim.
Hatalardan ders almak gerekiyor. Günümüzde 8.000-9.000 tonluk gemi inşasına girebilecek bir ekonomiye sahip değiliz. Gerçekçi olmamız gerekiyor.