1200bg mi?
Tanrı aşkına, Leo'yu bırakıp Challenger mi yapacağız?
modernizasyona devam, modernizasyon bitince de 800bg ve altı güçlerle tekerlekli ve paletli hafif tank ve top taşıyıcı araçlar filan.
800bg üzeri şeyler bu günün konusu değil, daha çok var o hayallere.
belli ki kolay da olmuyor.
---
genel olarak konuşuyorum, bizde tuhaf bir anlayış var, bir konuda arge başlatıldığı zaman işin sonunda başarı kesin sanıyoruz.
hayır, arge sürecinde başarı kesin değildir; hatta bu gezegende sanayi devriminden bu tarafa düzgün bir envanter çıkartılsa muhtemelen başarısızlıkla biten arge projelerinin başarıyla biten arge projelerinden fazla olduğu ortaya çıkar.
inovasyon, arge gibi conconlu kavramlar iyi de, en iyi ürünü iş işten geçtikten sonra almakla, günü kurtaracak ürünü lazım olduğunda almak arasında da fark var.
gerçekçi yaklaşımlar ve erişilebilir hedefler koymak önemli; yoksa prototip ve test bahçesi olmaktan öteye gitmek güçleşiyor.
bu gün 1200bg motorlu bir tankın bizim için gerçekçi bir alternatif olduğunu sanmıyorum.
belki üç veya beş yıl sonra; ama işte bu gün değil.
yanlış analiz etmiyorsam, bu gün için erişilebilir hedef 800bg ve altı güç değerlerinde araçlardır.
işini de görürler; çünkü neticede 1500bg motorlu tank da modern bir füze ile düşüyor, 800bg araçlar da.
bununla beraber, 1500bg ile yürüyen araç da 120mm top taşıyor, 800bg motorla yürüyen araç da.
telsizinden Pulat'ına, makineliden topuna aynı senaryoda aynı işi yapıyor ve aynı senaryoda aynı işi yapamıyor.
zaten sözgelimi M60 modernizasyonuyla da yine bu güç değerleri sınırında araçlar olacak, yani 800bg sınırı hala iş görüyor..
Roketsan'ın MZK kulesini ve Aselsan'ın sistemlerini M60'a oturtmakla, aynı sistemleri
aynı güç değerlerine sahip yeni araçlara oturtmak arasında ciddi bir fark olmasa gerek yani.
bu kadar geniş bir ülkeyi 60ton üzeri ağır tanklarla koruyacak adetlerde tankın
ordu envanterine alınması muhtemelen 2040 sonrasına denk gelir, o da işler yolunda giderse.
demek argeden daha öncelikli bir sorunumuz var, verimlilik.