Dünyanın en büyük havacılık fuarı olan Paris Air Show'da tanıtılan Milli Muharip Uçak (MMU) mock-up’ının yankıları devam ederken havacılık konusunda detaylı yayınlar yapan hushkit.net sitesinde uçakla ilgili bir yorum yayınlandı.
İngiliz uzmanların görüşlerine yer veren yazıda, TUSAŞ'ın tasarladığı "MMU, radara yakalanmayan uçak pazarı için güçlü bir alternatif mi” sorusunun yanıtı arandı.
İşte yorumlar:
MMU, ilk bakışta çift motorlu bir F-35 gibi durmakta. Türk makamlarından gelen dönüşler bu uçağın eskiyen F-16’ların yerine geçeceği yönünde. Türkiye bu uçağı bir yandan da F-35’leri destekleyecek bir uçak olarak geliştirmekte. Ya da bu proje teknolojik alt yapısını ve savunma sanayii yeterliliğini arttıracak bir ilk adım”
ABD İLE İLİŞKİLER ÖNEMLİ
Tabii burada önemli bir nokta da Türkiye-ABD ilişkileri. İki ülke arasında gerilen ilişkiler bu uçağın üretimine de zora sokar. Türkiye’nin bu uçağı destek almadan üretmesi zor.
Yapılan gözlemler bu uçağın daha çok bir hava savunma rolü üstleneceği yönünde. Gerçekleştirilen operasyonların yapısı gereği saldırı görevlerinde de tamamlayıcı rol oynama şansı var.
İNGİLTERE’DEN TEKNOLOJİK DESTEK
MMU’nun geliştirilmesinde İngiliz BAE Systems şirketi de önemli rol oynuyor. İngiltere uçak için teknik ve mühendislik destek veriyor. Uçak için gerçekleştirilen görüşmelerde MMU’da ilk etapta Eurofighter’da da kullanılan EJ200 motorları öne çıkmıştı. Ancak son gelişmeler, EJ200’ün durumunu belirsiz hale getirdi.
Türkiye ilk etapta test uçaklarında Amerikan General Electric imalatı, F-16’larda da kullanılan F110 motorlarından yararlanacak. Sonrasında ise motor gelişimi için yeni bir şirket kuruldu.
Uçağın maksimum kalkış ağırlığı (MTOW) 27 bin 215 kg olacak. Uçağın azami seyir hızının MACH 2ve uçuş yüksekliğinin de 16700 metre olacak.
RADARA YAKALANMAYAN TYPHOON MU?
Özelliklere bakılırsa üretilmek istenen uçak, Eurofighter Typhoon’un radara yakalanmayan versiyonu gibi durmakta. Türk savunma sanayiinin böylesi bir projeyi geliştirmesi tasarım ve üretim konusunda yardımlar olmadan olası değil.
Tasarım açısından bakılırsa, karşımızda ciddi bir maksimum kalkış ağırlığı var. Eurofighter Typhoon’dan MMU neredeyse 4 bin 535 kg daha fazla. Uçağın Mach 2 hızı ve 16 bin 700 metre uçuş irtifası Typhoon’la aynı. Türkiye’nin askeri ve teknolojik kapasitesi üzerinde tecrübe ve bilgisi sınırlı. Fakat verilen özelliklerin destek alınmadan gerçekleştirilmesi zor görünüyor.
GÖVDE İÇİ SİLAH
Öte yandan, eğer uçağın yakıt tankları ve silah üniteleri içeride yer alırsa, ve uçağın arttırılmış yakıt kapasitesi muharip dayanıklılık sağlasa da uçağın dalga direnci yüksek olur.
Ayrıca belirtilen özellikler Typhoon alan düzenlemesine benzemiyor. Bu da uçağın izini arttıracak özellikte. Bu yüzden de uçağın hali hazırda belirtilen özelikleriyle mach 2 hıza ulaşması olası değil.
BU AÇIDAN ÇİFT MOTORLU BİR F-35
Bu sebepten MMU, Typhoon’dan çok çift motorlu bir F-35’e benziyor. Uçağın Mach 1.8’den fazla olması da zor. Manevra kabiliyeti açısından da hava saldırı özellikli olursa, dikkate değer bir performansı olacağını düşünüyorum. Fakat yüksek insidans durumunda görece uzun kuyrukların titreşim sorunu yaşama ihtimali var.
Türkiye TF-X’i F-35’in hava savunma kabiliyetine sahip bir versiyonu olarak üretebilir. Konsept olarak güzel. Fakat Türkiye’nin teknolojik altyapısı için epey zorlayıcı bir adım olacağa benziyor.
http://www.kokpit.aero/mmu-ingiliz-site-yorum