Beklenen oldu ve Hindistan daha önce planlandığı gibi Rusya‘nın 5. nesil savaş uçağı programı PAK-FA’ya geçtiğimiz günlerde anlaşma imzalayarak resmen iştirak ederek projenin ArGe safhasından seri üretimine kadar dahil olacağını gözler önüne serdi.
Ana yüklenici Sukhoi yanında Mikoyan-Gurevich ve Yakovlev gibi Rus havacılık devleri ile müşterek olarak geliştirilen uçağın ilk ön prototip gösteri platformu 11 ay önce 47 dakikalık ilk uçuşunu gerçekleştirmişti (Bkz:
http://www.savunmasanayi.net/besinci-nesil-sevinc-pak-fa-t-50/besinci-nesil-sevinc-pak-fa-t-50 ).
Belli endüstriyel alanlarda büyük teknolojik potansiyeli olan fakat batı veya Rusya olmadan kendi kendine tank veya savaş uçağı üretmeyi bağımsız olarak beceremeyen Hindistan, 5. nesil savaş uçağı ihtiyacını Rusların PAK-FA projesi üzerinden karşılayacak. Hindistan uçak konstrüksiyonu konusunda deneyimli bir ülke olsada, özellikle turbofan motor ve modern aviyonik alanlarında ciddi problemleri mevcut.
Önümüzdeki 18 aylık dönemi kapsayan 295 milyon dolar ($ABD) değerindeki Rus-Hindistan PAK-FA ittifakı çerçevesinde Hindustan Aeronatutics (HAL) firmasından mühendisler Rusya‘da Sukhoi tesislerinde Hindistan‘ın ihtiyaçları doğrultusunda görev alacaklar. Nitekim Hindistan, Rusya‘nın hedeflediği gibi öncel görevi av-önleme (hava üstünlük uçağı) olan orijinal T-50 yerine, son derece olumlu Su-30MKI tecrübeleri ışığında çok rollü, iki koltuklu taktik av-bombardıman görevi için optimize edilmiş bir model istiyor.
5. Nesil Savaş Uçağı (FGFA) Programı çerçevesinde Rus Havacılık Konsorsiyumu OAK (Sukhoi, Mikoyan-Gurevich, Yakolev, İlyushin ve IRKUT) ve HAL tarafından ortaklaşa geliştirilecek Hint versiyonu FGFA T-50 ile, Rus orijinli PAK-FA T-50 arasında yer alacak teknolojik farklar pratikte en az Su-30M ile Su-30MKI mukayese edilerek ifade edilmeye çalışılıyor. Buna göre Hint Su-30MKI versiyonunun egzoz vektörleme kabiliyeti yanında, canard tipi yardımcı kanatçıkları ve uluslararası konsorsiyum (Hindistan, İsrail, Fransa ve Rusya) tarafından geliştirilmiş aviyonikleri bulunuyor. Dolayısıyla PAK-FA ile FGFA’nın ortak olmayan yanları önmesenecek seviyede yüksek olacak.
Ayrıca yine FGFA uçaklarında Rus yerine Hindistan‘ın kendine özgü gelişmiş silah ve mühimmatları sertifiye edilerek kullanılacak. Hint versiyonunun çift koltuklu olmasından dolayı, uçağın konstrüksiyon açısından gövde ve kanatlarında da çeşitli modifikasyonlar gerçekleştirilecek, ayrıca uçağın fırlatma koltukları da farklı olacak.
T-50‘nin 2017-2018 yıllarına kadar Rusya ve Hindistan için seri üretiminin start alması arzu ediliyor
kaynak:savunmasanayi.net