İletimin ikinci kısmını farklı bir ileti olarak yazmak istiyorum. Çünkü biraz farklı bir konuya değineceğim. Bu iletide bana göre F-35'e en mantıklı çözümü ve gördüğüm ufak bir detayı size söyleyeyim.
1-) Ufak Detay ;
Biliyorsunuz Hürjet'in motoru 19.200 ibf'e yani Rd93 motoru gücüne güncellendi. Ayrıca kısa süre önce Tfx'e de bir ayar çekildi. Nedir o ? Maksimum hızı Mach 1.8'e düştü. Buna bir anlam veremedik . F-35 rolüne uyarlanıyor vs. gibi bir çok teori ortaya atıldı ama arasında mantıklı bir çıkarım yoktu.
Peki J-31 diye bir uçak var. Fiziksel yapısı Tfx'i dünyada andıran en yakın uçaklardan birisidir. Rd-93 motoru kullanıyor. Tfx ile maksimum kalkış ağırlığı aynı ve bu ağırlığı bu motorlar ve bu fiziksel yapı ile MACH 1.8'E ulaştırıyor. Bakın Mach 1.8 diyorum. F-35 ve RR ile yaşanan sorunlardan sonra hürjet ve Tfx'e çekilen ayardaki Mach 1.8 ile aynıdır. Peki bu mantıklı bir hamlemidir. Bence olabilir.
2-) Bana Göre En Mantıklı F-35 Çözümü ;
Arkadaşlar yapılması gereken Hürjet ve TFX/MMU projesini 2 aşamaya ayırmalıyız.
Hürjet E (Eğitim) 2021-2022 : Maliyet düşürme amaçlı yerlileştirilmiş 1 adet Rd-93 motoru taşıyan eğitim versiyonu. Neden ? Eğitim için kullanılacak uçakları diğer daha pahalı versiyondan ayırıp maliyet etkinliği sağlamak. Erken ihracat olursa projeye ek destek sağlamak amaçlı. 2021-202
Hürjet M (Muharip) 2023 ; 1x Yerlileştirilmiş Rd-93 lisans altı motorlu , F-16'daki aesa radarlı, Milli uçuş kontrol ve görev bilgisayarlı, Tüm milli silah arsenalini kullanılabilen , aselpod, spews pod'a sahip 1-2 ek gövde altı lançerli Jas-39 gripen - F-16 viper eşdeğeri bir uçak . Böyle bir uçak F-4 filolarına kaydırılacak F-16'ların yerine çok kolay ve rahatça kullanılabilir. Böyle bir uçak jf-17 gibi en az mach 1.6 ve 16.000 metre irtifaya tırmanabilir. Tabiki ayrıca lowcost bir 4.nesil olarak ciddi ihracat potansiyeli olacaktır.
MMU/TFX Blok 1 2025 : Bu aşamada en büyük bütçeyi uçağın gövde tasarımı,testi ve prototipine ayırmalıyız. En çok mühendisi orada görevlendirmeliyiz.
Neden ?
Eğer ki biz Stealth gövdeye sahip 2x Yerlileştirilmiş Rd-93 motorlu ve tamamen F-16 özgür projesindeki radar, aviyonik ve silah altyapısını kullanan erken bir blok 1 yaparsak eğer tamam tam F-22 klasmanı bir şey elimizde olmaz ama İsrail, Yunanistan gibi ülkelerin muhtemel F-35 alımına karşı elimizde Stealth ve F-16 Viper seviyesinde bir stop-gap uçak olur. Tüm radara yakalanan 4. nesil uçaklarımızın stealth uçaklarca bvr menzilinden avlanabilme ve radara yakalanmadan kara saldırı avantajını bizede sağlayarak büyük bir caydırıcılık olur.
MMU/TFX Blok 2 2029 : Yeni geliştirilmiş Burun konisini tam dolduran Aesa radarı, Geliştirilmiş 27.000 ibf yerli motor , yerli eots vs. tfx projesinden asıl beklenen her şeyin olduğu model.
Bu bizim için zamanı en geriye çeken ve en mantıklı çözüm yolu aslında. F-35B konusuna gelince , mevcut Anadolu'nun atlas platformunu tadilatla Tfx gibi uçakların kalkabileceği bir uçağa çevirmek veya atlas platformu üzerinden bir uçak gemisi yapmak mümkün olabilir onuda başka bir zaman yazarım.