Merzifonlu hocam adamların 208 tane Japon üretimi Kawasaki T-4 uçağı zaten var...Ne yapacak Japonlar , Çin'i Hürjet ile mi durduracak ? Zaten fazlasıyla trainer uçağı var adamların...
Dünyada pek çok jet motorlu eğitim uçağı var. Ama özellikle F35 pilotu yetiştirmek amacıyla ve hem de sıfırdan tasarlanmış sadece iki uçak var: T-7 ve Hürjet. T-7 ise 2 yıl geriden geliyor. Ama Çin-çon 2 yıl beklemeyecek gibi. Karın ağrıları işte bu, F35 müşterisi arkadaşların.
ABD iki yıllığına bekleyebilir. Radar-silik uçaklarda yetişmiş yeterince pilotu var. Capınlar için ise iki yıl beklemek riskli bir davranış olur.
------------------------------------------------------------------------------
Çip konusunda biz neden gerideyiz. Neyi tam yapamadık anlatırmısınız. Aselsan-bilkent işbirliğinde aesa çipleri yapıldı biliyordum
Onlar çok spesifik bir konuda özelleşmiş çipler. Genel amaçlı ve seri üretimde olan çipimiz yok. Çakıl'ı bile biz üretmedik, Çakıl Malezya'da üretildi. Hatta Çakıl'ı büyük ölçüde biz tasarlamadık bile. Tasarımı açık kaynak kodlu bir projeden alındı ve o tasarımda amaca dönük bazı eniyileştirmeler (optimizasyonlar) yapıldı. Yani
genel amaçlı bir çipi seri üretecek altyapımız yok. Alabileceğimiz her teknolojiyi dış kaynaklardan almalıyız.
Radar çipi üretecek olan altyapı bu nedenle çok faydalı olacak. Ama yetmez, çok daha fazlası lazım. Yapay zeka teknolojisinden yardım alabilecek olmasaydık, bu işe hiç bulaşmayalım derdim! O derece yani... Yapay zeka, eğer doğru kurgulanırsa, yetişmiş iş gücü açığımızı bir nebze kapatabilir.
Motor konusuna bu yüzden bu kadar üzüldüm.
Motordaki gerilik, bizi çipte de geri bırakıyor. Motor defterini, bir an önce, tekrar açılmamak üzere kapatmalıyız. Motordaki zaaf, asıl bu konuda bize ayak bağı oluyor.