Mirage 2000Fransız Mirage 2000N jeti düştüFransız Savunma Bakanlığı’ndan yapılan son açıklamaya göre Fransız Hava Kuvvetleri’ne ait bir Mirage 2000N tipi savaş uçağı geçtiğimiz salı akşamı 1 Mart 2011 itibariyle saat 21.20 sularında bir gece eğitim görevi sırası ve alçak eğitim uçuşu esnasında feci şekilde yere çakılarak düştü.
Çift koltuklu saldırı maksatlı uçağın mürettebatı, pilot ve silah sistem subayı kazada hayatlarını yitirirken ses üstü, dolayısıyla süpersonik hızla alçak uçuş yapan uçağın yere çakılması sonucu tanınmaz hale gelen enkaz ve mürettebat cesetellerinin yeri, arama/kurtarma timleri tarafından ancak ertesi gün 2 Mart Çarşamba sabahı tespit edilebildi.
Saat 21.00 sularında geceleyin taktik bombardıman/hava yer saldırı eğitimi maksatlı bir başka Mirage 2000 eşliğinde havalanan uçak, ülkenin coğrafik olarak merkezinde bulunan Côtes-d’Armor (Creuse) ilinin Saint-Oradoux-près-Crocq Kasabası’nda bulunan bir gölün hemen yakınına feci şekilde çakıldı.
Fransız kodlamasından da anlaşılabileceği gibi, çift koltuklu eğitim modeli Mirage 2000B baz alınarak geliştirilen Mirage 2000N (N = Nucléaire) nükleer mühimmat kullanma kabiliyetine de sahip, ana görev taktiği gereği gece/gündüz her türlü hava şartında alçaktan süpersonik uçuşla düşmanın yer hedeflerine konvansiyonel mühimmat ve/veya taktik atom bombaları ve diğer nükleer mühimmatlarla (CEA AN-52 serbest düşüş atom bombası veya nükleer harp başlıklı ataletsel seyrüsefer güdümlü [INS] ASMP tipi orta menzil hava-yer füzesi) saldırma yeteneğine sahip, Fransa‘nın atomar caydırıcılığının önemli taktik unsurlarının bir parçası.
21. Yüzyıl’ı 11 geçe, gece süpersonik alçak uçuş misyonları için henüz son derece gelişmiş yere temas ikaz sistemleri modern veya son nesil savaş uçaklarında hala standart değil. Bu durum 5. nesil son derece gelişmiş bir modern hava üstünlük uçağı olan F-22 Raptor konsepti için de geçerli.
Nitekim bugüne dek YF-22 prototipi haricinde son 7 yılda dört adet seri üretim F-22 düştü ve bunlardan sonucusunda da, geçtiğimiz 16 Kasım’da (2010) Alaska Eyaleti’nde cereyan eden vakada düşen uçağın kaza sebebi de aynıydı ve bu olayda da pilot fırlatma koltuğu ile atlamaya fırsat bulamadan yaşamını yitirmişti.
Bugüne dek üretilen hiç bir F-22 uçağında otomatik yere temas ikaz ve önlem sitemi bulunmuyor. Bu durum 25 Mart 2009 tarihinde düşen ölümcül F-22 test uçuşu kazasından sonra da eleştiri konusu olmuştu.
ABD Hava Kuvvetleri (USAF) bu iki olaydan sonra F-22 uçakları yanında, kullanımda olan mevcut F-16 ve gelecekte F-35 uçakları için otomatik GCAZ ikaz/tedbir sistemlerinin entegrasyonunu halen araştırıyor ki bu son derece kapsamlı ve maliyetli bir durum teşkil ediyor.
Süpersonik alçak uçuş saldırı eğitimi uçuşları hususunda en yüksek kaza/kırım oranına sahip modern taktik bombardıman jetlerinden biri de orijinal görevi gereği, idari ve hukuki merkezi Almanya‘da bulunan Panavia ltd. şirketi üretimi Tornado.
Sadece Almanya 1980-92 yıllarında 357 adet Tornado temin etti ve bunlardan 45′ini kaybetti. Bu kazaların tamamına yakını süpersonik alçak uçuş sırasında (çoğu Kanada‘da) pilotaj hata sonucu meydana geldi.
http://www.savunmasanayi.net/fransiz-mirage-2000n-jeti-dustu/fransiz-mirage-2000n-jeti-dustu/