Hocam dikey atım sistemi ile soğuk fırlatma arasında nasıl bir bağlantı var?
Yani milli dikey atım sisteminden yerli yapım füzelerimiz , soğuk fırlatma yapabilir mi?
Yoksa soğuk fırlatma ile VLS birbirleriyle alakasız , farklı sistemler mi?
Alakasız şeyler ve iki farklı proje. İlla cold launch'a vls olarak bakmayın. Kara konuşlu lançerlerde denizaltılarda vs. de kullanılıyor.
İki sisteminde birbirine göre avantaj ve dezavantajları var.
Hot Launch Vls :
+ Quadpack ve bitişik yapısı sayesinde birim alanda daha fazla füze taşınmasına sebep veriyor.
+Atımlar sırasında daha güvenli.
Cold Launch Vls
+ Çok daha kompakt ve modüler, tüpler halinde sonradan bir gemiye eklemek vls'ye göre daha kolay ve büyük ihtimal daha hafiftir. Örneğin Mk-41 modüller halinde yapılandığından milgemde hangarın üstünde ramin sag ve solundaki alana hot launch bir vls çok zorken cold launch kolayca yerleştirilebilir.
+ İçerde ateşleme yapmadığından lançerlerin ömrünü uzatıyor.
+ En önemlisi füzeler en çok yakıtı ilk harekette yani lançerden çıkarken ve rotalarını düzeltirken harcarlar. Bu lançer tipinde ilk hareket farklı bir yöntemle veriliyor ve fırlatılıyor birde eğer varsa burun iticileri ile füze rotayada oturtuluyor. Büyük ihtimal buda füzeler için ek menzil demek oluyor (Ama öyle abartı menziller beklemeyin . Muhtemelen %5-%10.)
+ Ha hot launch quadpack özelliği sayesinde daha fazla füze ateşler ama çok da büyük bir fark yok. 4/te3 daha fazla diyelim. Yada şöyle deyim 48 cold launch'ın sığacağı bir yere quadpack özellikli 16x vls koyup 64 füze atabilirisiniz
+ Ha ancak mk-41'de elinizde 16 vls varsa ister bunu bir görevde 8 sm-2 32 essm ister diğer görevde 8 sm-2 + 4 vl asroc + 32 essm olarak kullanırsınız . Bu keyfinize kalmış ciddi bir lojistik esneklik.
Alternatif kullanım alanlarından bahsetmiştim sanırım.