Tek bir gaz türbini çekirdeğinden turboşaft, türbojet, turboprop ve türbofan motor yapıp hem maliyet düşük hem de daha kolay üretim gerçekleştirmek, tüm motor üreticilerinin yapmak istediği birşey aslında.
Ancak motorlardan istenen değişik özellikler buna pek olanak vermemekte. Buna rağmen RR, T406-AD-400 motorunda bu işi bir ölçüde başarmış durumda. Tek çekirdekten bir çok parçası birbirinde kullanılabilecek bir motor ailesi oluşturulmuş. RR’un sahibi olduğu Allison Engine Company de üretilen T-406 serisi bunun güzel bir örneği.
T-406-7 serisi motorlar, 6-7000HP güçlü meşhur V-22 Osprey’lerin motoru. Aynı çekirdekten türetilen AE-211A motoru, 50 kişilik Saab-200 yolcu uçaklarını ve C-130 ları uçuran turboprop motorlardır. Aynı çekirdekten üretilen AE-3007A Türbofan motoru da Embraer uçaklarında, AE-3007C ise Cessna jet uçağında kullanılmaktadır.
Yurt dışından resim ekleyemediğim için aşağıdaki linkleri koydum. Her iki motorun kompresör ve türbin kademelerinde belli bir benzerlik olmasına rağmen motorlar birbirlerinden gene de çok farklı. Ama aynı çekirdekten üretimi başarılmış bir motor ailesi bu.
https://engineering.purdue.edu/~propulsi/propulsion/jets/advanced/t406.htmlhttps://www.rolls-royce.com/products-and-services/civil-aerospace/business-aviation/ae-3007.aspx#section-technologyYani becerebilsek, TS1400’den bir motor çıkarabilsek (ki bunun için radyal akışlı kompresörlerin ve türbin kanatlarının tamamının değişmesi lazım. Motorun %80-90’ının değişmesi demek) o zaman 6000lbf kuru ve 9-10000lbf afterburner’lü itki üreten bir motor çıkar.
T-406 serisi motorların hepsi de , dikkat ederseniz, eksenel hava akışlı ve 14 kademeli kanat yapısındadır.