Anket

Altay Tankı Üretimi Kime Verilmeli?

Otokar
63 (45.3%)
FNSS
25 (18%)
BMC
22 (15.8%)
Ordu Donatım Fabrikaları
20 (14.4%)
Farklı bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
9 (6.5%)

Toplam Oy Verenler: 139

Gönderen Konu: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi  (Okunma sayısı 993909 defa)

0 Üye ve 4 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mavi1991

  • Özel Üye
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 1676
  • 36
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3490 : 19 Ekim 2022, 16:30:31 »
+ embt

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2782
  • 264
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3491 : 19 Ekim 2022, 16:34:32 »
https://www.thedefensepost.com/2022/10/03/south-Korea-norway-unmanned-turrets-tanks/

Arda Mevlütoğlu: G. Koreli Hyundai ROTEM yeni nesil tank K3'ün geliştirilmesi için K2 tankı ve K9 obüsü sattığı Polonya'nın PGZ fırmasıyla Eylül ayında anlaşma imzalamıştı. Bu ay başında da Norveçli Kongsber ile tankın insansız kulesi için işbirliği anlaşması imzalamışlar...

Tamamen insansız tanktan önce herkes insansız kuleli tanka geçiyor...
Abraamsx , K3 , T-14  ....

Yürür aksamını hayırlısıyla bir oturtursak yerli yerine, kuleyi de insansız yaparız. Korkut'u yapan adam mı insansız kule yapamayacak?! O değil de insansız kulede hangi topu kullanacağız biz? Asıl kafamı kurcalayan o. Benim önerim şudur: 127 mm Gemi topundan Altay-2'nin tank topunu devşirelim.

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1350
  • 188
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3492 : 20 Ekim 2022, 13:57:59 »
Altay tankında yeni prototip hazır

Hatırlayacaksınız, geçen hafta Türkiye’nin Altay tankındaki gecikmeyi sorgulayan bir yazı yazmıştım.

2013’te iki adet ana prototipi Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim edilen, 3 yıllık deneme süresinin ardından 2018’de seri üretim ihalesi yapılan tank, aradan geçen 4 yıla rağmen seri üretime geçememişti.

Yazıdan sonra Murat Yalçıntaş aradı.

Belki biliyorsunuz, Murat Bey, Ethem Sancak’ın hisselerini Tosyalı Holding’e devretmesinden sonra BMC’nin CEO’su oldu.

Aradı, "Altay tankını anlatmak istiyorum" dedi.

Dün benim ofiste buluştuk. BMC’nin genel müdürü Mehmet Karaaslan ile birlikte geldiler.

“Altay tankı ile ilgili gerek siyasi, gerekse medyada çok şeyler söyleniyor. Hiçbirine kulak vermiyoruz ama siz söyleyince bir yanıt vermek, kendimizi biraz anlatmak gereğini hissettik” diye başladı.

Yalçıntaş’ı akademik hayattan koparıp, hayatında ilk kez profesyonel çalışmaya ikna eden Fuat Tosyalı olmuş.

“Ben kimsenin yanında çalışmadım. Yapamam” demiş.

Tosyalı da “Tamamen özgür olacaksınız. Ben sizin işinize karışmam. Kendi şirketinizi nasıl yönetiyorsanız burayı da aynı vizyonla yönetin. Ben sadece yönetim kurulunda ne yaptığınızı duymak, öğrenmek isterim” deyince el sıkışmışlar.

Genel Müdür Mehmet Karaaslan ise Altay tank projesinin ilk gününden beri içinde.

Altay tank projesi Otokar tarafından başlatıldığında, Mehmet Karaaslan, Otokar’da bu projenin başında idi.

Proje el değiştirince, o da projenin peşinden BMC’ye geçmiş.

“Evladım gibi. Gençliğimden beri bununla uğraşıyorum ve tamamlanması için elimden geleni yapıyorum. İhale BMC tarafından kazanılınca benim Otokar’da yapacağım bir şey kalmamıştı. Ben de proje ile birlikte yer değiştirdim” dedi.

Yalçıntaş ve Karaaslan ile 3 saate yakın bir süre konuştuk.

Konuştuklarımızın bir bölümünün projenin hassasiyeti nedeniyle şimdilik kaydı ile yazılmamasını rica ederek, her şeyi aktardılar.

BMC’nin yerli ortağının değişmesinden ve yüzde 51 hissenin Tosyalı grubuna geçmesinden sonra ilk iş olarak Karasu’da kamu tarafından tahsis edilen araziyi geri vermişler.

Fuat Bey, "Tahsisli araziyi geri verelim. Fabrika yerini paramızla alalım” demiş.

Ve Ankara'da ve Düzce’de iki ayrı OSB’de iki büyük araziyi satın almışlar.

Buralarda fabrika inşaatları başlamış.

Tartışmalara neden olan Tank Palet Fabrikası’nda da ekonomik ömrünü çoktan tamamlamış olan 1000’den fazla tezgahı yenilemeye başlamışlar.

Murat Yalçıntaş’a BMC’nin İzmir’deki fabrika arazisini de sordum. Buranın boşaltılarak çok değerli arazinin konut ve ticaret alanına dönüştürüleceği söyleniyordu.

Yalçıntaş bunu yalanladı.

“Yok öyle bir proje. Orası BMC’nin merkezi ve orada kalacak. Ne taşınması ne de yerine konut alanı yapılması söz konusu bile değil. İstediğiniz zaman birlikte gidip gezelim” dedi.

BMC çatısı altında BMC Power adlı yeni bir şirket kurmuşlar.

“Yerli motor geliştirme konusunda son aşamaya doğru gidiyoruz. İstanbul Teknopark’ta 300 kişilik bir mühendis ekibi bunun üzerinde çalışıyor. BMC Power’da 400 beygir, 600 beygir, 1000 beygir ve 1500 beygirlik motorların dizaynı tamamlandı. Başlangıçta değilse bile kısa süre sonra seri üretimdeki tanklarımıza yerli motor koyacağız. Sadece tanklara değil, tüm yerli üretim savunma araçlarına bu motorlar koyulacak. Zırhı personel taşıyıcıya da, fırtına toplarına da. Bu yüzden 4 farklı güçte motor üzerinde çalıştık” dedi.

Çok detaylı bilgiler verdiler.

Ancak benim asıl sorum “Niye bu kadar gecikildiği” idi.

Altay tankının ilk gününden bu yana projenin başında olan Mehmet Karaaslan anlattı.

“Sizin de dediğiniz gibi aslında prototipler 2013’te tamamlanıp teslim edilmişti. Sonra da bu ihale yapıldı. Ancak bu arada Türk Silahlı Kuvvetleri Altay tankı ile ilgili yeni talepler iletti. Yeni kabiliyetler eklememiz gerekti. Farklı farklı sistemlerde. Güç grubunun değişikliği de başlı başına yeni bir dizayn gerektiriyordu. Tüm bunları yeniden çalıştık. Şu anda bu prototipi de tamamlama aşamasına geldik. Bu artık bir anlamda “Yeni Altay”. 9 yıl önceki tanktan başka bir tank. Bu epey bir vaktimizi aldı. Şu anda hazır ve 2023 yılı içinde 2 prototopi TSK’ye teslim edeceğiz. Aslında bunlara prototip demek de çok doğru değil. Bunlar TSK’ya vereceğimiz ilk 100’lük teslimatın ilk iki tankı da diyebiliriz. Bunlar TSK tarafından arazi koşullarında test edilecek. İlk verdiğimiz prototiplerin TSK denemeleri 3 yıldan fazla sürmüştü ama bu o kadar sürmeyecektir. Onay geldikten sonra da ilk partinin geri kalan 98 tankını vereceğiz” dedi.

Onaydan sonra ayda 8 tank teslim etmeyi planlıyorlar.

Tabii tüm bunlar olurken müttefiklerimizin de aralarında olduğu pek çok ülke, aslında belki de doğal olarak, bu projeyi zorlaştırmak, geciktirmek için çabalıyorlarmış.

Bazı şeyleri şimdilik yazılmamak kaydı ile gizli kalmasını istemelerinin de nedeni bu.

Ancak şunu da sormadan edemedim.

“Bu işin yüzde 49’unun Katarlılara verilmesi ne kadar doğruydu?”

Murat Yalçıntaş’ın yanıtı şu oldu:

“Emin olun Katarlı ortakları görmüyoruz bile. Hiçbir şeye karışmıyorlar. Sessiz ortak gibiler. Sadece yönetim kurulunda bilgi alıyorlar. Fabrika binasını görmeye bile sadece tek bir kişi geldi. O da hafta sonu bir gün gelip şöyle bir baktı. Biliyorsunuz BMC’ye ortak olan Katar Ordu Fonu. Ve dünyada çok önemli pek çok sanayi şirketine ortaklar. Bunun da faydasını görüyoruz. Bize bazı kapıların açılmasını ya da hızlı açılmasını sağlıyorlar. İngiltere’de ve başka ülkelerde de çok önemli savunma sanayi şirketlerinde hisseleri var. Sermaye desteği olarak da faydalarını çok görüyoruz” dedi.

Kaynak: https://m.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/3531080-altay-tankinda-yeni-prototip-hazir

Çevrimdışı SKYWOLF

  • SKYWOLF
  • Genel Yetkili
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 44322
  • 616
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3493 : 20 Ekim 2022, 14:08:59 »
O değil de forumda banlanan bir trol vardı. Fabrika yapılıyor, ben görüyorum, tank şu kadar zamanda seri üretime geçecek fasa fiso...

İnatla ve gayet emin, iddialı yazıyordu. Ancak Yazdıklarının hiç biri gerçekleşmedi.

Birilerinin ona inat olsun diye karşı çıktığını düşünerek o da inat olsun diye yazıyordu. Toplum malesef bu karaktere sahip insanlarla doldu. Oysa onu eleştirenler inat olsun diye eleştirmiyordu. Sandığı  gibi siyasi bir görüşü savunmak için de eleştirmiyordu. Sadece mantıklarını kullandıkları için eleştiriyordu.

Mantık her zamanki gibi galip geldi.
Evdeki hesap çarşıya uymaz diye bir söz var!

Şimdiki haberde yetkili kişi TSK'nın yeni taleplerine göre yeni prototipler yapıldığını söylüyor. 9 yıl önceki tanktan farklı diyor. Haliyle öyle olması gerek. Hatta TSK'nın taleplerinin üzerinde olması gerek yeni prototipin. Ki üretime geçtiğinde yine yeni talepler olacak. Tank konsepti dünyada nereye gidiyor ona göre olması gerek. Klasik kullanılan sistemlere göre değil!
« Son Düzenleme: 20 Ekim 2022, 14:09:54 Gönderen: SKYWOLF »
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3494 : 20 Ekim 2022, 15:42:38 »
Zaten prototipi Otokar yaptıydı. Birde kendileri yapmış gibi söylüyor, yapılmış prototip üzerinde değişiklikler yapılıyor ;D

BMC olayının dünyada örneği yok, Türk Telekom özelleştirmesi gibi, ileride hükümet değişince görürüz iç yüzünü.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7848
  • 460
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3495 : 20 Ekim 2022, 17:20:55 »
Eyvah bu da 2023 diyor

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1350
  • 188
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3496 : 20 Ekim 2022, 17:29:11 »
Zaten prototipi Otokar yaptıydı. Birde kendileri yapmış gibi söylüyor, yapılmış prototip üzerinde değişiklikler yapılıyor ;D

BMC olayının dünyada örneği yok, Türk Telekom özelleştirmesi gibi, ileride hükümet değişince görürüz iç yüzünü.

Bu tankı üreten ekibin neredeyse tamamı zaten BMC'ye transfer oldu. Haberde de bahsedilmiş zaten ekibin başı Altay tankı projesinin en başından beridir projenin başında diye.

Öte yandan Otokar bu tankı kendi öz kaynaklarıyla üretmedi. Başta Hyundai-Rotem olmak üzere pek çok yerli alt yüklenici destek verdi. Her şey bir yana SSB yüz milyonlarca dolar para verdi Altay için Otokar'a. Yani bu tankı Otokar üretti ifadesi çok doğru değil.

İhale konusu zaten burada çok konuşuldu. O dönem BMC alınca çok eleştiri geldi lakin sonra ortaya çıktı ki Otokar ihalede birim maliyet olarak BMC'ye nazaran daha yüksek fiyat teklif etti ve BMC daha düşük teklifle ihaleyi aldı.

İhale Otokar'a gitse dahi bugünden farklı süreç olmayacaktı zira ortada motor yoktu. Otokar ben kendi motorumu yapacağım demedi ve yine MTU motoru takacaktı. Almanlar motoru vermeyince süreç yine aynı olacaktı.

İlk prototip neredeyse 10 yıllık. Asimetrik tehditler değişti. Anti tant sistemleri değişti. Elbette TSK isterleri de değişti ve ona göre tank değişikler yaşayacak.

Kısaca BMC yahut Otokar farketmiyor ihaleyi kim alırsa alsın süreç yine aynı olacaktı. Çünkü motoru olmayan tank vardı elimizde ve o nedenle motor üretilene yahut başka bir alternatif bulununa kadar yine bekleyecektik.

Buradaki hata motor işini ilk başta halletmemek oldu. Sen tecrübesizlik dersin ben batıya fazla güvenmek derim başkası başka bir şey der önemli değil.

Kısaca biz motor ve transmisyon işini netleştirmeden tank ürettik ve bugüne geldik. Savunma sanayi işlerinde kervan yolda düzülür anlayışının doğru olmadığını tecrübe ettik. O nedenle bize bir ders oldu. Tank gecikti ama geliyor. Artısı diğer projelerde motor işini artık proje başlar başlamaz masaya koymamız oldu. Afedersin elin şeyiyle gerdeğe giremeyeceğimizi bir tokat gibi yüzümüze çarptı.

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3497 : 20 Ekim 2022, 18:09:28 »
Zaten, başta da kendi motor ve transmisyon düşüncesi yoktu.

Bmc öyle fedakar bir şirket ki, çok düşük fiyat verdi. O da pek akıl mantık işi değil zaten, tankların fiyatlarının belli olduğu bir dünyada nasıl öyle fiyat verebiliyorsa. Özel şirketsin sen... ;D

Bmc'ye ne kadar teşvik verilmiş, ne kadar para yapıyor bu teşvikler bakabilirsin. Bak ortada tankta yok, eski Bmc yönetimide yok.

Aynı teşviklerin Otokar'a da verileceğini düşünüyorsan o sana kalmış.

Son olarak, dönemin Bmc Ceo'su da TFX motoru gibi önemli bir projede, Trmotor'un başına getirildi. Bmc'de Altay tankı işinde çok iyi iş çıkardığı için...
« Son Düzenleme: 20 Ekim 2022, 18:10:41 Gönderen: baryshx »

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7848
  • 460
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3498 : 20 Ekim 2022, 18:10:33 »
Zaten prototipi Otokar yaptıydı. Birde kendileri yapmış gibi söylüyor, yapılmış prototip üzerinde değişiklikler yapılıyor ;D

BMC olayının dünyada örneği yok, Türk Telekom özelleştirmesi gibi, ileride hükümet değişince görürüz iç yüzünü.

Bu tankı üreten ekibin neredeyse tamamı zaten BMC'ye transfer oldu. Haberde de bahsedilmiş zaten ekibin başı Altay tankı projesinin en başından beridir projenin başında diye.

Öte yandan Otokar bu tankı kendi öz kaynaklarıyla üretmedi. Başta Hyundai-Rotem olmak üzere pek çok yerli alt yüklenici destek verdi. Her şey bir yana SSB yüz milyonlarca dolar para verdi Altay için Otokar'a. Yani bu tankı Otokar üretti ifadesi çok doğru değil.

İhale konusu zaten burada çok konuşuldu. O dönem BMC alınca çok eleştiri geldi lakin sonra ortaya çıktı ki Otokar ihalede birim maliyet olarak BMC'ye nazaran daha yüksek fiyat teklif etti ve BMC daha düşük teklifle ihaleyi aldı.

İhale Otokar'a gitse dahi bugünden farklı süreç olmayacaktı zira ortada motor yoktu. Otokar ben kendi motorumu yapacağım demedi ve yine MTU motoru takacaktı. Almanlar motoru vermeyince süreç yine aynı olacaktı.

İlk prototip neredeyse 10 yıllık. Asimetrik tehditler değişti. Anti tant sistemleri değişti. Elbette TSK isterleri de değişti ve ona göre tank değişikler yaşayacak.

Kısaca BMC yahut Otokar farketmiyor ihaleyi kim alırsa alsın süreç yine aynı olacaktı. Çünkü motoru olmayan tank vardı elimizde ve o nedenle motor üretilene yahut başka bir alternatif bulununa kadar yine bekleyecektik.

Buradaki hata motor işini ilk başta halletmemek oldu. Sen tecrübesizlik dersin ben batıya fazla güvenmek derim başkası başka bir şey der önemli değil.

Kısaca biz motor ve transmisyon işini netleştirmeden tank ürettik ve bugüne geldik. Savunma sanayi işlerinde kervan yolda düzülür anlayışının doğru olmadığını tecrübe ettik. O nedenle bize bir ders oldu. Tank gecikti ama geliyor. Artısı diğer projelerde motor işini artık proje başlar başlamaz masaya koymamız oldu. Afedersin elin şeyiyle gerdeğe giremeyeceğimizi bir tokat gibi yüzümüze çarptı.

Hocam paralel evren düşüncesiyle ihaleyi Otokar da alsa bu iş olmayacaktı yazmışsınız...

Bir paralel evren hikayesi de ben yazayım...
Otokar Altay prototipini ürettikten sonra bazıları dediler ki bu işin kaymağını biz yiyelim..Biz yiyelim de ihaleyi nasıl alacağız..?
Otokar bu tankı üretecek gerçeklikte bir fiyat verecek zaten , biz ise çok daha düşük teklif verip ihaleyi alalım...Zaten kervan yolda düzülür , maliyetler arttıkça devlete maliyet farkını siyasi bağlantılarımızla ödetiriz...

BMC de bunu planlamış olamaz mı?

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1350
  • 188
  • DefenceTurk.com
Ynt: ALTAY Yeni Nesil Tank Projesi
« Yanıtla #3499 : 20 Ekim 2022, 19:07:42 »
Zaten, başta da kendi motor ve transmisyon düşüncesi yoktu.

Bmc öyle fedakar bir şirket ki, çok düşük fiyat verdi. O da pek akıl mantık işi değil zaten, tankların fiyatlarının belli olduğu bir dünyada nasıl öyle fiyat verebiliyorsa. Özel şirketsin sen... ;D

Bmc'ye ne kadar teşvik verilmiş, ne kadar para yapıyor bu teşvikler bakabilirsin. Bak ortada tankta yok, eski Bmc yönetimide yok.

Aynı teşviklerin Otokar'a da verileceğini düşünüyorsan o sana kalmış.

Son olarak, dönemin Bmc Ceo'su da TFX motoru gibi önemli bir projede, Trmotor'un başına getirildi. Bmc'de Altay tankı işinde çok iyi iş çıkardığı için...

Öncelikle ben yorumumda Otokar'a teşvik verildi ama BMC'ye verilmedi diye bir ifade kullanmadım. Orada bir anlaşalım. Sanki Otokar'a teşvik verildi ama BMC'ye verilmedi gibi bir algı oluşturmuşsun. Benim böyle bir ifadem söz konusu değil. Sen sadece tankın geliştirilme sürecinden bahsettim. Benim yorumumda bahsettiğim olay bu tankın Otokar ürünü olmadığı. Bu tankın tüm hakları SSB'ye ait yani dolayısıyla devletin kendi projesi. Ama o dönem bu tankın geliştirilmesi için Otokar seçildi ve karşılığında da ciddi bir teşvik verildi. Hyundaki-Rotem olmak üzere Aselsan, Roketsan, Mkek vs. sürüyle alt yüklenici bir araya geldi ve bir tank ortaya çıktı. Yoksa bu tank Otokar'ın öz kaynaklarıyla geliştirdiği bir bir tank değil.

Bu tank BMC'nin malı da değil. BMC de kendi öz kaynaklarıyla bir tank üretmedi. Dediğim gibi Otokar ve BMC sadece üreticisi daha doğrusu artık bu işin montajcısı olacaktı. Çünkü tankın geliştirilmesi için o dönem büyük bir teşvik ve Otokar, Roketsan, Aselsan, MKEK başta olmak üzere sürüyle alt yüklenici bir araya geldi ve ortaya bir tank çıktı.

Tankın birim maliyeti açıklanmadı. İhale sonrası BMC yetkilileri bizim teklifimiz Otokar'dan daha uygun olduğu için ihaleyi kazandık dedi. Birim maliyeti sadece SSB biliyor ve Otokar'dan 1 lira dahi az teklif etsen ihaleyi kazanıyorsun zaten.

Ama benim dediğimde hala değişen bir şey yok. Motoru olmayan tankı ihaleyi alsaydı Otokar nasıl üretecekti ben bunu merak ediyorum. Bu tankın üretilememe sebebi, gecikmesinin en büyük nedeni motoru ve transmisyonu olmaması değil mi? Hayır Otokar'ın elinde kendi geliştirdiği 1500 beygirlik bir motor vardı da, yahut MTU'da 250 adet motoru teslim aldılar da bizim mi haberimiz olmadı?

Ben burada ne BMC'yi savunuyorum ne de Otokar'ı yeriyorum. Burada bahsettiklerim iddia değil vakıadır. İhale kime giderse gitsin motor olmadığı için bugün itibariyle envanterimize giren bir tank olmayacaktı.

Ha BMC'yi bir noktada tebrik etmek isterim. O'da elini taşın altına koyup tank için motor geliştirmeye başladığı için. Kim yapsa tebrik ederdim BMC özelinde bir tebrik değil ama BMC geliştiriyor tebrik etmek lazım.