beyler, bazı konuların çok iyi anlaşılmadığını ve anlatılmadığını düşünüyorum.
ilk olarak şu öcüleştirilen ALIS konusu.
bu yazılım bir çok ülkede tereddüte neden olmakla beraber sanıldığı gibi sırf bağımlılık yaratma maksatlı bir yazılım değil.
bakımla ilgili yeni bir felsefe bu.
uçaklara planlı bakım yerine, gerektiğinde bakım anlayışı için gerekliydi.
ikinci husus ise, her ortak ülke aslında kendi milli silahlarını entegre etme yoluna gidebilir, sözleşmede buna engel bir şey yok.
şu var, özgün çözüm entegre edecek olan ülke, bunun masraflarını kendi karşılar, diğer ortaklar bu masraflara karışmak zorunda değil.
sözleşmede belirtilmiş şeyler bunlar.
konu şu, F35 Amerikagilin uçağı, eğer Amerikagilden değilsen tüm bütçeni buna sıvamanın mantığı yok.
diğer konu şu, F35 derken aslında tek bir modelden değil, üç farklı uçaktan bahsediyoruz.
F22 de ilk çıktığında binli sayılarda üretimden bahsediliyordu, zamanla değişti rakamlar, değişmek zorunda kaldı.
yani ortada sanıldığı kadar garipsenecek ilk defa görülen bir durum yok.
ancak asıl pek irdelenmeyen durum, beşinci nesil uçaklar dediğimiz kavram hem alt model uçaklara da teknolojik çıktı sağladı ve alt seviye uçaklarda ciddi yükseltmelere kapı açtı; hem de önceki uçaklardaki gibi kırk yıllık bir yeterlilikten de uzak görülüyor, daha şimdiden herkes kendi altıncı nesil uçak işine ciddi ciddi girişiyor.
""5.8 Bir Katılımcının özgün ihfiyaçlarını karşılamaya yönelik ürefim, destekleme
ve sürekli iyileşfirme çalışmalarından kaynaklanan arızi giderler, o Kafilımcı tarafindan
ödenecekfir. "
...
Kafilımcıların ihfiyaçlarını esas olarak ortaklaşa bir çözüm yoluyla karşılayacak ve
Kafilımcı tarafından tasarlanan çözümlere (Kısmi Ortak yada özgün) imkan verecek
olan OLKD bünyesinde sağlanacaktır.
"
https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/KANUNLAR_KARARLAR/kanuntbmmc092/kanuntbmmc092/kanuntbmmc09205764.pdf