F22’deki F119 motoru 35000lbf art yakıcılı , 26000lbf kuru itki üretiyor.
Rusya’nın, Sovyetlerden kalma AL31 motorundan devşirdiği AL41 motorundan geliştirmeye çalıştığı İzdeliye-30 motoru 38600lbf art yakıcılı, 24300lbf kuru itki üretiyor.
F119, 2000 ylının motoru. Rus motoru ise hala geliştirimekte ve Rus motor teknolojisinin en ileri kademesi. Buna rağmen 20-25 yıllık ABD motorunun teknik olarak çok gerisinde.
Rusya, en azından Sovyet teknolojisini geliştirmeye çalışıyor.
Ukrayna ise Sovyetlerden kalan mirası hiç geliştirmemiş. O gün ne üretiyorsa hala aynısını üretmeye çalışıyor.
Ukrayna’nın jet motoru üretiminden sorumlu 2 firması var:
Motor Sich = TEİ karşılığı (Üretim tesisi)
Ivchenko Progress = TRMotor karşılığı (tasarım bürosu)
Biz tasarım bürosu ile ortaklık kuruyoruz??
Ukrayna hala katmanlı kristal dökümle üretilmiş türbin bıçakları kullanıyor.
Biz ise 3üncü nesil tek kristal dökümle üretilmiş türbin bıçağı kullanıyoruz.
Ukrayna, motor yanma odasında ve kompresörlerde konvansiyonel süper alaşımlar ve bireysel kompresör ve fan bıçakları kullanıyor.
Biz ise 3D eklemeli sistemle üretilmiş yanma odası ve Blisk fanlı kompresörler kullanıyoruz.
Benim bildiğim, TRMotor İvchenko Progress firmasından KAAN için APU tasarlamasını istemişti. Bunun dışında Ukrayna’nın bize ne katkısı olabilir anlamak zor.