Sn Gökbörü doğru noktaya parmak bastı. TS-1400 bu sene sonunda ya da önümüzdeki sene başı Gökbey’i uçuracak. Demekki ateşlemeden sonra 4-5 sene içerisinde motor seri üretime hazır hale gelmiş olacak. TF6000’de bu süre en az bir yıl kısalır. Zaten Gökbey sivil havacılık testlerine tabi olduğu için daha uzun sürüyor testleri.
Sn Keenan,
Önce hoşgelmişsiniz.
Zaten onun için “keşke” çift motorlu tasarlansaydı dedim. Bu saatten sonra çift motor demek yeni bir tasarım demek.
TF6000 motorunu az bir uzatarak gücü arttırılabilir. F404’le aralarındaki ana fark, LP ve HP Kompresör bölümleri birer kademe eksik. Boyunun daha kısa olması; f404 de art yakıcı var. Bu, yaklaşık 1 metre fark yaratır. TF-6000’de art yakıcı ile 325cm boya ulaşır. Yapısal olarak ebadına göre çok yüksek itki verecek bir türbofan aslında.
Sn Korsan 2,
Tf-6000’den altı kat değil, 4 kat daha fazla itki veren bir motor f22’yi uçurur. TF-6000 motoru, 6000lbf Sınıfı. MMU ‘yu uçuracak motorda 24000lbf olacak. (Bunlar art yakıcısız yani askeri itkiler. Unutmayın!).
Sn re,
Bir defa Rusya uğraşıyor yapamadı lafı dediğiniz gibi biraz yanlış.
Motorun en hassas bölümü HP (yüksek basınç) türbin kanadı bölümü. Buraya yanma odasından gelen havanın ısısı çok yüksek. Normal süper alaşımlar buna dayanamıyor ve eriyor. Onun için özel bir döküm sistemiyle katmer katmer kristalleşmiş nikel süper alaşım dökümü ile türbin kanadı dökülüyor. Ruslar, Çin ve Ukrayna bu sistemi kullanıyor. Ancak büyük motorlardaki büyük türbin kanatları yüksek hız ve ısı altındayken bu katmerler birbiri üzerinden kayıp deforme oluyor ve motor arızalanıyor. Onun için bu ülkelerin yaptığı motorların ömrü de kısa oluyor.
RR, GE ve P&W ve Safran ise bu katmerli kristal tabakaları ayrı bir sistemle dökerek tek bir kristal hale getiriyorlar. Bunların ömürleri daha uzun oluyor.
Şimdi Ruslar, AL-41’in İzdeliye-30 modelinde bu sistemi oturtmaya uğraşıyorlar. Ayrıca bu motor da değişken by-pass sistemi de var. Onun için motor hala tam oturmuş değil.
Rusların diğer motorları ise yukarıdaki farklılıktan ötürü batılı motorlardan %40-50 kadar daha kısa ömürlü.
Çinliler de aynı durumdalar. GE motorları 9-10000saat çalışırken Rus motorları 4-5000 saat çalışıyor. Çin evvelki seneye kadar WS-10 motorunda 500saati geçemiyordu. Son yazdıklarına göre 1000saati geçmişler. Yani yavaş yavaş ara kapanıyor bu cins motorlarda.