Nasıl olsa biz Yunanistan ile savaşmayız, ya da savaşmamıza izin vermezler düşüncesi; Etrafımızdakilerle kısa dönemde bir savaş olmayacak onun için acil uçak alımına gerek yok fikri, son derece yanlıştır.
Silahlı kuvvetleri güçlü olan devletlerin caydırıcılığı daha yüksek ve sözü daha geçerlidir.
Şu anda bizim gibi stratejik konumdaki bir ülkenin en az 300 adet modern savaş uçağına ihtiyacı var. Elimizdeki 240 adet uçak hem az hem de modern değil. Onun için bas bas bağırıyoruz Özgür modernizasyonu ve Aesa radarı diye. (Aesa radarsız Özgür de bir işe yaramaz. Onu da bilelim) Bize eksiğimizi kapatmak için en az 80 adet Aesa radarlı 4.5 nesil uçak lazım. Bunlar da kendi başlarına yeterli değil aslında. Eldeki 240 uçağın da en az 150 adedini Özgür modernizasyonundan geçirip Murad Aesa radarı ile donatmamız da şart. O zaman caydırıcılığımız korunmuş olur. 40 adet KAAN uçağının filo bazında kullanıma alınması 2032 den önce zor. O da F110 motorlarını alabilirsek.
Yok efendim, insansız dronlarla uçak eksiği kapatılır masalını da hiç bir havacı yutmaz. Bu işin piri ABD, İngiltere, Fransa gibi ülkeler dahi 2060’lara kadar ve sonrasına da uçacak diye 5inci nesil ve 6ncı nesil insanlı uçak yapıyorlar. İnsansız uçaklar ancak insanlı uçakların yedeği (Loyal Wingman) ‘i olabilirler. Muhabere mesafesi 300km’yi geçmeyen kısıtlı silah taşıyan uçaklardan ancak sınırlı muharebe menzilinde işlev beklenebilir. Anka3 ve KE gibi Siha’ların etkin olabilecekleri menzil kısıtlıdır. Radyo frekansı ile yayın yapan her kontrol ünitesi de, yerini karşı tarafa belirtir. Uydu yayını ile çalışan sistemler de kendilerinden üstün hasımlaların Elektronik Harbine açık durumdadırlar.
Akıncı, TB2, TB3, Aksungur ve Anka gibi Sihaların kullanım yerleri bellidir. Bunları “İsviçre Çakısı” gibi görenler de ayrı bir dünyadadırlar. Ayaklarının yere basması gerekir.
Benim ayaklarım yere basyor ve iddamdan bir milim geri adım atmış da değilim ve bu anlattıklarım masal değil gerçek. Eleştirilerinizde bazı açıkları biraz daha rasyonel ortaya koyabilirsiniz siz neredeyse bütün insansız hava araçlarını bir çuvalla toplayıp uçurumdan attınız. O Karabağ’da Pantsir ve S300 Cennetinde kayıp vermeden hangi araç operasyonun başarılıla bitirdi? Etyopya’da Tegra‘yı kurtaran hangi araç. Bir de leap yanın operasyon videolarını ve çekimlerine bir bakın orada TB 2 ler resmen savaş ucaklari gibi operasyonlara katıldı. Radyo frekansla yönetilen araçlar EH karşı daha rizikoludur. Evet doğru. Onun için mi iha lar gökyüzünden patır patır düştüler? Anlaşılan elektronik harbe karşı önlemler entegre edildi.
Bizim bölgede bugün hava Kuvvetler yine en caydırıcı kuvvetlerinden biridir. Kendi uçaklarımıza artık yerli üretim sistemleri ve modülleri entegre edebiliyoruz. Yunan elalemin sistemini bizim gibi kavrayacak ve operasyonlarda kotaracak ki bize karşı kafa tutsun. Ha hay güldürmeyin beni.
Bu detayları aslında bakarsanız benden daha iyi bilmeniz lazım neden depresyon geçirirmiş gibi enseyi karartıyorsunuz anlamış değilim. Ortaya attığım iddianın sahibi ben değilim. Detaylarını hava kuvvet mensuplarından ve hightech kuruluşlarında çalışan mensuplar dan bulabilirsiniz
Eurofighter’ i unutun. Almanların bu işin içinde parmakları olduğu sürece zekalarını kenara koyup ambargoya devam edecekler ve biz de yolumuza bakacağız.
Herkesin düşüncelerine saygım var. Ancak;
“Sihaların kullanım yerleri belli” sözü ortada. Çöpe atalım diyen de yok. Bunlar insanlı, 9g dönüş yapabilen, 3 ile 10 ton arası faydalı yük taşıyan jet savaş uçaklarının yerini alamaz.
Örnek verilen Azerbaycan, Libya gibi arenalarda karşı tarafın hava hakimiyeti olmayınca sihalar çok etkin olmuşlardır. Suriye’de ise ilk aşamalarda biraz zorluk çekildikten sonra EH kabiliyetimiz sayesinde Sihalar iyi işi görmüşler Suriye’nin zırhlı envanterinin neredeyse 1/3’ünü yok etmişlerdir. Tabii bu arada topçu roketlerimizin etkinliğini de unutmamak lazım.
Ukrayna’da da ilk başlarda yakın mesafelerde çok başarılı olmasına rağmen TB2’lerin zayıf noktalarının bulunması sonucu kayıplar artınca kullanımlarıda azalmış durumdadır.
Ancak 150-250 km mesafeden pilotları tehlikeye atmadan CAS olarak kullanılabilecek ideal platformlardır.
Ama
kullanım yerleri belli ve kısıtlıdır. Hiç bir zaman bir F16’nın, bir F15’in, bir KAAN’ın yerini alamazlar.
Bu, Aksungur, Akıncı kadar Anka3 ve KE için de geçerlidir. Zaten daha KE, motoru Ukrayna menşeli olmasından ötürü sıkıntılı. TF6K motor hazır olduğunda çift motorlusuna gerek kalmadan çok faydalanılacak bir “loyal wingman” olarak, ya da sürü halinde saldırı düzenleyecek CAS uçağı olacaktır. Ama olgunlaşmasına daha zaman var. Bence TF6K’sız bu uçak, şu anda tek kollu bir cengaver hala. Anka3 mükemmel bir derin saldırı uçağı olacak. Ama hem henüz uçmuş değil, dahası, asıl stealth performansını göstereceği özgün motoru yok.
Türkiye, hava hakimiyetinin olmadığı ve HSS’lere karşı EH uygulanılabilen ortamlarda Siha’ ların oyun değiştirici özelliğini tüm dünyaya gösterdi. Ama bu demek değildirki Siha’lar insanlı uçakların yerini alacaklardır. Birgün, evet olacak bu. Ama o güne daha çoook var. AI ne zaman mükemmelleşir, ne zaman iletişim kanalları dışarıdan etkilenmez hale gelir, o zaman insanlı uçaklar da tarih olur.
Cek ve Cak lardan usandık. Şu ana bakalım. 5 sene sonra ne olacak 10 sene sonra ne olacak ona bakalım. Ortada görünen gerçek, hava kuvvetlerimizin uçak eksikliğinin olduğu ve önümüzdeki 10 yıl içerisinde de bu eksikliğin devam edeceğidir. Bunu da Siha’lar la gideremezsiniz.