Arkadaşlar İ sınıfının dizaynı üzerinde oynamaların olabileceğini beklediğimiz (üretim yavaşladığından söylentiler vardı.) Elimizde çok güzel bir fırsat var .
Şu an bizim donanmamızın birincil ihtiyacı nedir ? Hava savunma fırkateyni. Peki biz bu sınıfın ilk gemisi için ne zamanı bekleyeceğiz en az 2027.
Peki mevcut konjonktürde 7 yılda bu tarz bir geminin yokluğunda biz çok şey kaybedermiyiz ? Evet.
Peki bizim çok ufak bir maliyet artışı ve iş yükü ile bu açığı kapatabileceğimizi biliyormuydunuz ?
Peki Neden ?
İ sınıfı şu an ki görev yüküyle uzun menzilli anti surface (yüzey) warfare (muharebesi) Fırkateyni olarak adlandırabileceğimiz bir gemidir. Ama vlslerin ve gelişmiş çok yönlü radarların getirdiği operasyonel esneklik sayesinde tek bir gemi kara saldırı/anti hava/ anti yüzey/ anti denizaltı görevlerinin bir çoğunu bazen hepsini yapabiliyor. Örneğin Fremm, Belharra, Sigma Serisi, Meko üzerinden geliştirilen Alman gemileri bunlara örnek olarak verilebilir. Hem üstte bahsettiğim ihtiyaç hemde geminin ihracat potansiyeli adına bu gemiyi bir kaç ufak değişiklikle beklenenden çok üst seviyeye çıkartabiliriz.
Peki Nasıl ?
Bunu 2 değişiklikle elde edebiliriz ;
1- Smart-S Mk2 ile Çafrad Çfr S band versiyonu değişimi;
Bildiğimiz gibi Smart-s donanma tarafından sevilen bir radar eskilere göre ancak reel olarak yakın gelecekteki donanma ortamına göre İ sınıfı için geri kalmış bir radardır. Çafraddaki Çfr adlı geçen sene denemelerine başladığımız radar çok fonksiyonlu x band özel bir radardır. Menzili 150 km deniyor ancak idefteki yetkililer daha fazla olabileceğini ima etmişlerdi . Kaldı ki 150 km bile olsa biz bu çfr radarını halihazırda smart-s mk2, bellharadaki sea fire 500, fremm deki herakles vb. radarların kullandığı S bantta çalıştırırsak (ki bu yazılımla mümkün) radar x banttaki menzilinden çok daha uzun menzillerde görev yapabilecektir.
Neden uzun menzillere çıkabildiği ise s bantın x banttan çok daha az güç gereksinimi olduğu ve düşük frekansı tam emin olmamakla söylenebilir. Keza abd zumwaltta AN/SPY-3 radarını x band AN/SPY-4'üde S bant uzun menzilli kullanmayı planlarken AN/SPY-4'ü iptal edip AN/SPY-3'e yazılımla S bant eklemiş ve çift bantta x/s kullanmayı seçmiştir. Bir radar eğer S bantta X banttan daha uzun menzilli olmasaydı Abd Zumwaltt gibi bir gemiye AN/SPY-3'ün x bant menzili olan 320 km'lik bir uzun menzilli radar taktı derdik ve bu kabul edilemez birşey. Kaldı ki Sea fire 500'de çfr boyutlarında modül alanına sahip ancak s bant olduğunan yüksek performanslı bir radardır. Ve bu yukarıda saydığım tüm radarlar atış kontrol radarı yardımıyla Aster-30 vb. uzun menzilli hava savunma füzeleri kullanabilmekteler.
O yüzden bizde İ sınıfına Çafrad çfr'nin S bant modunu ve Aseksan Akr-D Block-2 120 km lik x bant atış kontrol radarını kombine kullanırsak umhss kabiliyetini bu gemiye kazandırırız.
2-) Vls Kapasitesini 32'ye veya en azından 24'e çıkartmak;
Bildiğimiz gibi i sınıfı 13 metre daha uzun bir gemi Milgemin bile ön tarafa 8xvls sıgabileceği konuşulurken gerek maketler gereksede çizimlerden ön tarafa 32x vls konulabileceği barizdir. Kaldıki ancak 24x taktik vls konulabilsin. O da yeterli olacaktır. 8 adetine Quadpack özelliğiyle 32 essm 16 adedinede sm-2/aster-30/Siper/9m96e2 yani hangisini ister ve radara uyarlarsak taşıyabiliriz. Ve böylece hafif hava savunma fırkateyni elde etmiş oluruz.
Bünyesinde kara saldırı kabiliyetli 16 atmacada düşünüldüğünde elde edilecek gemi tabiri caizse Hafif Tf-2000 olacaktır. Tf-2000'ler envantere girincede bu gemilerdeki uzun menzilli hava savunma füzeleri çıkartılıp 16 vls'ye quadpack 64 essm/g-40 ve 8x vls'ye de Vl-asroc veya yerli eşdeğeri anti denizaltı silahları koyarak bu gemiyi Tf-2000 ler için etkili bir asw/asuw eskorta çevirebiliriz. Geminin birim maliyeti maksimum 100 ortalama 50 milyon euro artar ancak hala maliyeti etkin bir gemi olarak kalır.
İlk tf-2000 envantere girdiğinde en az 2 eş inşaa sağlanırsa 4 İ sınıfı envanterde olabileceği düşünüldüğünde bu konu bizim için çok ama çok önemlidir.