Ya kimse gönül koymasın ama forumdaki bu motor muhabbeti artık baydı beni. her başlık altında motor da motor. Tabii ki motor bu işin kalbi ve çok önemli ama "seri üretimde motoru verecekler mi", "ama motoru Amerikan", "çok geç kalındı çookk" vb. serzenişlerin iyi niyetli olmadığını, projeleri küçümsemeyi ve yermeyi hedeflediğini düşünüyorum.
Kimse kusura bakmasın ama, elin Amerikalısı savaştığı Almanyanın mühendislerini "nazi subayıydı, şuydu buydu" demeden ikinci dünya savaşından sonra havacılık sanayii için ülkesine götürürken, sen 1930larda 40'larda kendi uçak fabrikalarını kapatıp tarlaya çevirirsen, mühimmat fabrikasını "soba" fabrikasına çevirirsen, 2000'li yıllarda da böyle dımdızlak ortada kalakalırsın.
Hadi geçmişi konuşmayalım, ama el insaf... Kusura bakmayın ama eskiden bir uçak projemiz mi vardı da olmayan uçağa motor üretecektik? Veya bir tank projemiz mi vardı da olmayan tank'a motor üretecektik?
Elbette bu işler sırasıyla olacak. Motor da yapılacak. Bu kadar kısa sürede bu seviyeye gelen bir savunma sanayii eminim motoru da yapacak.
Hem bir düşünün: Hürjet ile aynı anda bir motor projesi başlatsak, Hürjet'in prototipinin hiç denenmemiş yeni yaptığımız bir motorla uçmasını mı tercih edersiniz, yoksa denenmiş güvenli bir motorla birkaç yıl uçup sistemleri tam oturduktan sonra yeni motorla uçmasını mı tercih edersiniz? Çoğumuz mühendisiz. cevabı siz verin.
Bu nedenle motor konusunda lütfen biraz sabır.
Motor konusunu dile getirmenin projeleri küçümsemekle uzaktan yakından ilgisi yok.Ha bunu bu amaçla kullanan manda kafalı dışardan fonlanan algıcılar kötü niyetli kişiler olabilir ama bu durumu haklı bir endişe olarak dile getirenler de var.Ülkesini seven insanlar olarak bu projelerin bitmesini dört gözle bekliyoruz ancak bazı gerçeklerin de farkındayız öyle toz pembe hayallerle yaşamıyoruz.MMU'nun ilk 2 filosunun F110 motorları ile uçacağı yazılıp dile getirilmekte.Hürjet F404 motoruyla uçacak ve bu motor yerine yerli bir çözüm düşünülüyor mu henüz belli değil.Yani bu milli ve çok önemli projelerde abd'ye bağımlılık söz konusu.E haklı olarak soruyoruz o halde sana F-16 vermekte bu kadar mırın kırın eden bir ülkenin MMU ve Hürjetin seri üretim aşamasına geldiğinde sana bu motorları vereceği garanti mi diye.Vermediği taktirde bu uçakların envantere giriş tarihinin ne kadar sarkacağını biliyor muyuz acaba? Elbette o motorların yerlisi yapılacak yapılmak da zorunda zaten.Yerli ve milli dediğimiz hayati projelerde dışa bağımlılık istemiyoruz doğal olarak.Ama işin bir de zaman kısmı var.Ne kadar sürede bu motorlar hazır olacak? Hala hayal satan yetkililer var kamuoyuna bu ülkede uçak boşluğunu uçak almayıp yerli projelerle dolduracağız diyen.Yahu MMU'yu belki abd motorlarıyla 2028-2029 gibi envantere alırsın ama verilmezse bu süre 10 yılın üzerine çıkar çünkü senin 35000 lbf lik bir motoru 5 yılda yapman çok zor.O zaman ayaklar yere basmalı biraz ve hava kuvvetlerinde herhangi bir zaafiyete izin verilmemeli hele de çevremizdeki hasımlar deli gibi silahlanıyorken.
+1 (1 saat sonra)
Aynen katılıyorum.
Bu işi bilen ve yapan adam kalktı 14 yılda türbofan motoru MMU için hazır ederim dedi.
Yönetimin borazancısı birisi de pis pis sırıtıp, millete, 2028’de kendi motorumuzla 2 MMU uçağımız uçacak diyor.
Daha ortada tf6000 bile yok.
TS1400 motoru, Haziran 2018’de ilk defa ateşlenmişti. Daha bu sene ilk defa entegrasyonu yapılıp deneme uçuşlarına başlanacak. Seri üretime girmesi 2025-26 dan sonra en mantıklı yaklaşımla.
TF10000’nin seri üretime girişi, 2030’dan önce zor.
TF6000/10000 bitecek ve ateşlemesi yapılacak ki TF35000’e başlayacaklar.
TF6000/10000 den alınacak verileri, hazır TF35000 bilgisayar programına uygulayacaklarki, hangi evsafta ve hangi malzemeyle prototip üretilecek ortaya çıksın. 2024-25’den önce TF35000’e başlayamazlar.
Daha işimiz çok uzun.
Sonunda yapacağız. Orası kesin. Ama önemli olan ; dereye suyu kurbağanın gözü patlamadan getirebilmede.