F-35 olmazsa trakya projesine kesinlikle başlanmaması lazım. Bu durumda bizim Anadolu Lhd'sini F-35'e ayrılmış hava gücü alanını trakyanın taşıması beklenen helikopterlere ayırmalıyız. Hatta değerlendirebileceksek Ski-Jump'ı bile sökebiliriz. Trakya yerine Anadolu gemisi üzerinden geliştirilecek stobar bir 40 uçaklık uçak gemisi geliştirilebilir ve teoride bu platform gayette ucuz olabilir.
Nasıl ?
Anadolu 2 ana yükleme alanına sahip . Bunlardan birisi hava araçları ve hafif kargo alanı , diğeri de tank ve amfibik araç park alanı .
Anadolu üst garajı muhtemelen sadece üst garajın yarısı kadar bir alanda 20 f-35 veya 10 f-35/ 10 helikopter taşıyabiliyor. Eğer alt garajdaki yüzen havuzuda iptal edersek bu araç teoride 80 f-35 sığar ama üst katın tamamı 20 f-35'i tüm ihtiyaçlarıyla alıyor desek bile 2 katla toplamda bu gemi 35-40 Savaş uçağı taşıyabilecek kapasiteye sahip.
Tabi olay burayla bitmiyor. F-35B şu an operasyonel olan tek stovl uçak. Bizde F-35 alamazsak mecburen konvansiyonel bir uçak lazım . Bunuda o gemiden kaldırıp indirmek için Stobar veya Catobar sistem lazım . Catobar maliyetleri ve zorluğuyla zor bir sistem. Ama Stobar olabilir.Normal şartlarda çift motorlu mig-29 gibi itki-ağırlık oranına sahip bir uçak belirli bir derecede rampa sağlanırsa 180 metre'den kalkabiliyor. Ancak tabi iniş yapmada ve kalkışa hazırlanmak için gemiye yanan ufak bir genişleme alanı eklemek gerekiyor tam olarak vikramadityadaki gibi ;
Buda kolaylıkla tamiratla veya direk sıfırdan gemi üretiminde yapılabilir bir durum . Zaten pist 14 derece yapılıp uzatılınca geminin norma boyu da burundan uzayacak. Bence gereken şartlar sağlanabilir.
Tabi burada bitmiyor böyle bir gemiye birde awacs uçağı lazım. Ancak catobar olmadığından turboprop bir uçak zor olacağından gerçi amerikalılar hintlilere stobar vikramaditya için hawkeye önermişler ama yinede ;
Bu sorunun ka-31 gibi bir çözüm yöntemiyle 10-12 tonluk genel maksat helikopterine entegre bir radar sistemiyle çözülebilir.
İngilizlerin Aw-101 platformu üzerine Merlin Crowsnest isimli bir çalışmaları var ama üstündeki radarın kapsamı hakkında pek bilgim yok .
Sonuç olarak Tcg Anadolu muhtemel maliyeti 1 milyar dolar civarı. Tasarımdan yüzer havuz çıkarıldığında ve bazı çıkartma araçlarıyla ilgili maliyet gerektiren şeyler bu maliyet düşer. Ancak gövde ve pistte ski-jumptaki tasarım değişiklikleri alt hangara eklenecek yeni asansör ve halat yakalama sistemi biraz maliyeti arttıracaktır ama ben bunun maliyetinin gemiyi 1.5- 1.75 milyar civarlarına çıkartacağını düşünüyorum.
Bence karşılanabilecek bir maliyet. Tabi stobar'ın bazı dezavantajları var catobar'a göre uçaklar tam yükte kalkamıyor.Bu daha sınırlı silah yükü ve daha az menzil demek. Ancak biz bu dezavantajı f-35c ilede yaşayacaktık. Hava-hava ve anti gemi konfigürasyonunda sorun olmayacağından bence sıkıntı yok. Ancak hava-yer görevlerinde daha sdb temelli saldırı yapılabilir.
Bu arada eğer amfibik taşıt istenirse o ihtiyaçta döner kanat kabiliyetli adik lstleri ile karşılanabilir ;
Nerdeyse yarı maliyete 6 helikopter 18-20 tank 2 lcm taşıyabiliyor.
İlk uçak gemisi yapıldıktan sonra ikincisine başlanırken Anadolu f-35 alabilen bir ülkeye satılıp Sedef Uçak Gemisi( Juan Carlos Temelli)- Adik Lst İkilisine gidilebilir.