Hâlâ ve hâlâ günümüz savaş konseptinde bu gemiyi nasıl koruyacaklar büyük merak içindeyim...
64 tane S-300 taşıyan gemiyi vurdu hava kuvvetleri zor uçak kaldıran Ukrayna bile...
Sn Serkan1976,
Sizin bu endişenizi bende birçok kere dile getirmiştim. Ancak;
1. TCG Anadolu’nun üzerinde çoklu adet olarak hem saldırı helikopteri (atak-2) hem de savunma helikopteri (Seahawk/ya da muadili) olacak. Bunlar üzerindeki 16km menzilli Umtas ve 100+km menzilli anti gemi füzeleri ile yüzey savunmasını gerçekleştirecekler. Geminin kendi erken uyarı radarları ile uyumlu PHALANX ve Gökdeniz CIWS yakın hava savunma sistemleri var. Yanında en az bir adet Mılgem korvet ve Reis Sınıfı denizaltı ile ASW ve ASUW kabiliyeti olacak.
2. Bu gemi deniz kabul testleri tamamlanınca, Navantia ve Sedef Tersanesi tarafından deniz kuvvetlerine teslim edilecek, kontrat gereği. Ancak bu işlem tamamlandıktan sonra, geminin Mius ve Tb3 için modifikasyonu başlayabilecek. Deniz kuvvetleri, bu gemiyi hiç kullanmadan tekrar tersaneye çekip, Mius ve Tb3 modifikasyon işlemlerine başlatacak. 2 yıl bu işlemler, 1 yılda deniz kabul derken 2026 yılında ancak bu gemi servise girebilecek.
3. Üzerinde uçar silahlar olan bu gemiye, o tarihe kadar mutlaka en az bir Hisar RF, mantıken ise, Siper RF takılacaktır. O tarihe kadar Sungur-ER bazlı özgün RAM füze sistemimizde hazır olacağından alçak/orta irtifa hava savunma sistemi de entegre edilmiş olur.
Bu gemiye, şu anki hali ile ancak helikopterler mi inip kalkabiliyor?
Tb3 için bile elden mi geçirilmesi lazim?
Evet. Bu hali ile helikopter ve F35B iniş kalkışına uygun. İspanyol’larla yapılan kontratta geminin bu hali ile teslimine anlaşılmış. Dolayısıyla, deniz testlerinin tamamlanmasının ardından gemi donanmaya bu şekilde teslim edilecek.
Deniz Kuvvetleri, gemiyi kullanmadan tekrar doka çekecek ve geminin üzerinde TB3’e uyumlu değişiklikler yapılacak. Büyük ihtimalle TB3, üzerindeki güçlü motoruyla ski lift yardımıyla bu gemiden kalkabilecek. Ancak indirebilmek için en az 3 adet yakalama halatı monte edilmesi gerekiyor.
Tabii ki Sn Demir enteresan açıklamalarda bulunuyordu; MIUS ve Hürjet’inde bu gemiden kalkıp ineceğini söylüyordu. TB3, MTOW olarak 1450kg ağırlığında bir uçak. 280kg faydalı yük ve 300kg yakıtı attıktan sonra iniş ağırlığı 850kg olacak.
MIUS ise, MTOW olarak 6000kg’lık bir uçak. 1500kg faydalı yük ve ~500kg-1000kg arası yakıtı çıkarırsak, iniş ağırlığı 3500-4000kg olarak ortaya çıkıyor.
Hürjet ise MTOW vb detayları açıklanmamış olsa da; KAI T-50 uçağını örnek alırsak, en az 6500kg boş ağırlığı olacak bir uçak olacaktır. (İniş kalkışa uygun olabilmesi için yapılacak gövdesel iyileştirmelerle bu ağırlık biraz daha artabilir.)
850kg, 3500kg ve 6500kg lık 3 ayrı uçağı aynı yakalama halatı ve hidrolik sistemle durduramazsınız.
Hürjeti durduracak halat sistemi diğer iki uçağı parçalar. TB3’ü durduracak halat sistemi de diğer iki uçakta kopar. Bu zorluğu nasıl aşacaklarını hiç açıklamıyorlar. Kimse de sormuyor. Tek çözümü elektromanyetik durdurma sistemi. O teknoloji de bizde yok.
Not: bayağı bir extra para ödeyip geminin yüzeyi F35B’nin çıkardığı yüksek ısıya dayanacak malzeme ile kaplandı. Bu halat sistemi vs montajı için geminin arka tarafındaki bu pahalı yüzeyi bozacaklar tabii.